Har du skaffat intressant information i steg 1 INPUT? Då kanske det är dags att dela med dig av den till några kurskamrater.
Den här övningen går ut på att alla i en liten grupp håller en kort introduktion om ett ämne (ca 3 – 5 minuter) och att varje introduktion följs av en diskussion (ca 5 minuter). I introduktionen kan ni exempelvis berätta om en artikel ni har läst eller en video ni har tittat på i steg 1 INPUT.
OBS! Det är viktigt att du har bearbetat informationen i steg 2 PROCESS innan du håller din introduktion. Du ska exempelvis INTE läsa högt från den artikel du har läst, utan du ska berätta med egna ord! Till din hjälp kan du exempelvis ha en mindmap, franska streck eller ett ordmoln. Träna på att inleda och presentera innan du kommer till klassen!
Så här fungerar det i klassrummet:
Enkla presentationsfraser
Jag hittade en artikel som berättar om… | Löysin artikkelin, joka kertoo… |
Jag tittade på en video som handlade om… | Katsoin videon, joka käsittelee… |
Jag ska berätta för er om… | Kerron teille… |
Mitt tema i dag är… | Aiheeni tänään on… |
Ämnet är intressant för mig eftersom… | Aihe kiinnostaa minua, koska… |
Ni kan avbryta mig om ni har frågor. | Voitte keskeyttää, jos teillä on kysyttävää. |
Förstår ni…? | Ymärrättekö? |
Följer ni med…? | Pysyttekö mukana? |
Till att börja med… | Aluksi… |
Först ska jag berätta om… | Ensiksi kerron… |
Sedan berättar jag om… | Sitten kerron… |
Avslutningsvis… | Lopuksi… |
Nu är det dags för frågor och kommentarer! | Nyt on kysymysten ja kommenttien vuoro! |
Enkla diskussionsfraser
Jag tycker att… | Olen sitä mieltä että… |
Det tycker jag också | Olen samaa mieltä |
Det tycker inte jag | En ole samaa mieltä |
Jag håller med. | Olen samaa mieltä |
Jag håller inte med | En ole samaa mieltä |
Jag tycker inte att | Olen sitä mieltä ettei… |
Det tycker inte jag heller | Ei minunkaan mielestä. |
Jag tycker om/gillar | Pidän… |
Jag tycker inte om/gillar inte | En pidä. |