TEE PITCHI

Onko sinulla idea tai tuote, jota haluat esitellä tai mainostaa? Siinä tapauksessa voi olla aika tehdä pitch.

 

Pitcihillä voi olla erilaisia tarkoituksia, mutta ajatuksena on myydä jonkinlainen idea. Pitchi-kilpailut ovat tavallisia ja niissä kaikissa on omat sääntönsä.

 

Pitch on suullinen esitys, jonka tarkoitus on vakuuttaa kuulija. Pitchaa joku idea, projekti, tuote, yritys tai jotain muuta, joka liittyy opintoihisi tai työhösi. Sinun pitää saada katsoja uskomaan, että asiasi on panostamisen arvoinen. Pitchin voi tehdä livenä luokkahuoneessa tai sen voi nauhoittaa videolle.

 

Mieti seuraavia seikkoja, kun suunnittelet pitchiä:

 

Kuinka pitkä? Pitchi on yleensä aika lyhyt, noin 1-3 minuuttia, mutta ne voivat myös olla pitempiä. Voit itse valita käytätkö kuvia, rekvisiittaa tai muuta korostaaksesi sanomaasi.

 

Kenelle? Voit valita itse kenelle suuntaat puheesi ja missä tilanteessa se on ajateltu esitettäväksi. Kun palautat pitchin, kerro samalla kenelle se on suunnattu. Kyseessä voi olla esimerkiksi rahoittaja tai pomosi.

 

Millainen rakenne? Panosta johdantoon, joka herättää kuulijan mielenkiinnon! Kerro sitten hieman yksityiskohtaisemmin aiheesta, josta pitchaat, mutta älä yritä sanoa liikaa. Valitse tärkeimmät ja kuulijan kannalta mielenkiintoisimmat kohdat! Suunnittele lopetus, niin että sillä on yhteys aloitukseen ja/tai johonkin muuhun joka saa kuulijan innostumaan asiasta. Pyri herättämään luottamusta, tekemään sisällöstä mielenkiintoisen sekä koskettamaan kuulijan tunteita. Mieti, voisiko pitchiin sisällyttää jonkun tarinan.

 

Minkälaista kieltä? Tyyli saa olla varsin epävirallinen ja rento. Älä puhu liian nopeasti äläkä pelkää taukoja. Yritä käyttää aika hyväksesi selkeillä ja hyvin valituilla ilmaisuilla, jotka tuntuvat sinusta luontevilta ja luonnollisilta.   Oletko kuullut Pecha Kuchasta? Pecha Kucha ja Ignite ovat Pecha Kuchan muunnelmia, joilla on oma erityinen aikaraaminsa. Lue lisää tästä

PANOPTO

Suosittelemme käyttämään apuna Panoptoa.