GÖR EN PITCH

Har du en idé eller produkt du vill berätta om eller göra reklam för? Då kanske det är dags att pitcha.

 

En pitch kan ha olika syften, men idén är i princip alltid att sälja någon form av idé. Det är vanligt med pitchtävlingar av olika slag, som alla har sina egna regler.

 

En pitch är en muntlig presentation med övertygande syfte. Du kan till exempel pitcha en idé, ett projekt, en produkt, ett företag eller något annat med koppling till dina studier eller ditt arbete. Du ska få mottagaren att tro på att din grej är värd att satsa på. Pitchen kan göras live i klassrummet eller spelas in på video.

 

Tänk på följande när du planerar din pitch:

 

Hur långt? En pitch är ofta kort, cirka 1-3 minuter, men den kan ocks vara längre. Du väljer själv om du använder bilder, rekvisita eller liknande för att förstärka ditt budskap.

 

För vem? Du väljer själv vem som är din tänkta mottagare och vilket sammanhang pitchen är tänkt för. Berätta i samband med att du skickar in din pitch vem som är den tänkta mottagaren. De kan till exempel vara en finansiär eller din chef.

 

Hurdan struktur? Satsa på en intresseväckande inledning! Berätta sedan lite mer ingående om det du pitchar, men försök inte säga allt. Välj det viktigaste och mest intressanta för mottagaren! Planera avslutningen, gärna med en koppling till inledningen och/eller något som får mottagaren att känna sig inspirerad. Sträva efter att skapa förtroende, ha ett intressant innehåll och väcka känslor.

 

Hurdant språk? Stilen får vara relativt informell, gärna med ett du-tilltal. Tala inte för fort och var inte rädd för pauser. Försök använda tiden väl med klara, välvalda formuleringar som känns naturliga för dig.

 

Har du hört om Pecha Kucha? Pecha Kucha och Ignite är annorlunda former av pitch med speciella tidsramar. Läs mer här!